Dunn
and Englebert Chapter 6
The
Economic Dimensions of African Politics
(review
provided by Mustafa Dumlu and Omer Faruk Ozkilinc)
(The English version is below)
Afrika Siyasetinin Ekonomik Boyutları
Giriş
Afrika…
Pek çok kişinin; hakkında güvenilir, sağlam ve bilimsel bilgiler yerine belirli
stereotiplerle konuştuğu, geri kalmışlığa mahkum gibi görülen, akademik alanda
dahi yeterince ilgi gösterilmeyen ya da ihmal edilen bir coğrafya. Bu eski ana
karanın önemli sorunları var. Bu sorunların bazıları tarihsel ve coğrafi
sebeplerden kaynaklanırken, önemli bir bölümü de yöneticilerin izlediği yanlış
veya yetersiz politikalarla ilintili. Yaşanan yönetim sorunlarından kaynaklanan
siyasi başarısızlık, Dünya Bankası ve IMF gibi dış aktörlerin devreye girmesini
beraberinde getiriyor (Dunn ve Englebert, 2019, s. 231). Bunlar aracılığıyla
Afrika’ya yapılan ekonomik yardımların kıta için olumlu sonuçlardan çok
olumsuzlukları beraberinde getirdiği şeklinde bir kanaatin hâkim olduğunu
söylemek mümkün. Tarihsel ve coğrafi faktörlerle dış yardımların yanında, son
dönemde dile getirilen “yükselen Afrika” ifadesi de irdelenmeyi hak ediyor.
Köle Ticareti ve Sömürgeleştirmenin Ekonomik Sonuçları
Tarihsel
süreçte birbirini takip eden köle ticareti ve sömürgeleştirmenin Afrika’nın
günümüzde yaşadığı sorunlarda etkili olduğu bilinen bir gerçek. Nathan Nunn,
günümüzdeki en fakir bölgelerle geçmişte köleliğin en yaygın olduğu yerlerin
başlangıçta en gelişmiş yerler olduğunu tespit etmiş (Nunn, 2008; akt. Dunn ve
Englebert, 2019, s. 233). Bu, köle ticaretinin az gelişmiş bölgelerde daha
yaygın olduğu şeklindeki inancın aksini iddia eden bir argüman olduğu için
oldukça değerli. Nunn, aynı zamanda saldırılar ve kalıcı barıştan uzak ortamın,
nüfustaki azalışla birlikte günümüzdeki güçsüz ve siyasi modelleri ortaya
çıkardığını söylüyor (Nunn, 2008; akt. Dunn ve Englebert, 2019, s. 233).
Köle
ticaretinden sonra ortaya çıkan sömürgeleştirme, toplumsal açıdan yarattığı
olumsuzların yanı sıra kıtanın ekonomisini de kökten değiştirdi. Maden çıkarma
endüstrisine dayalı, kıtada ekonomik bütünlüğü tesis eden ticaret
bağlantılarının tekelci biçimde yeniden dizayn edildiği ve yoğun emek
sömürüsüne dayanan bu sistem, sömürgecilerin ihtiyaçlarını karşılamak için
tasarlanan dışa dönük bir ekonomi modeliydi (Dunn ve Englebert, 2019, s. 234).
Son dönemde bu alandaki akademik çalışmaların odak noktası sömürgeleştirme ve
kurumlar arasındaki ilişki. Acemoğlu, Johnson ve Robinson gibi araştırmacılara
göre Avrupalıların yoğun oranda yerleşip olumsuz sağlık koşullarından daha az
etkilendiği bölgelerde, mülkiyet haklarının gelişmesi bugünkü ekonomik
performansı da olumlu yönde etkiliyor (Acemoğlu vd., 2001; akt. Dunn ve
Englebert, 2019, s. 235-236). Kurumların gelişmesinde süreye önem veren Olsson
ise sömürge yönetiminin Afrika’da kısa sürmesinin olumlu dönüşümleri
beraberinde getiremediğini düşünüyor (Olsson, 2007; akt. Dunn ve Englebert,
2019, s. 236).
Çevresel Zorluklar: İklim ve Coğrafya
İklim
ve coğrafyanın Afrika’nın ekonomik gelişimine yardımcı olduğunu söylemek ne
yazık ki mümkün değil. Aşırı sıcak hava ve mevsimler arasında büyük değişkenlik
gösteren yağış seviyeleri, zaman zaman ölüme kadar varabilen kuraklığa ve besin
sağlamada yetersizliğe neden oluyor (Dunn ve Englebert, 2019, s. 237). Bunun
yanında, ekonomisi önemli oranda uzak ülkelere yapılan mal ihracatına dayanan
kıtanın ulaşım açısından da kaderi farklı değil. Denize kıyısı olmayan
ülkelerin varlığı ve geniş nehirlerin ulaşım açısından uygun olmamasıyla
sömürgeleşme döneminden miras kalan bakıma muhtaç yol ve araçlar, malların
taşınması konusunda Afrika ülkelerinin çoğunu dezavantajlı duruma getiriyor
(Dunn ve Englebert, 2019, s. 238).
Ürün Bağımlılığının Özel Bir Durumu: Kaynak Laneti
Kaynak
laneti, “mal ihracatına olan bağımlılıkla kötü ekonomik (ve siyasi)
performans arasındakı ilişkidir” (Dunn ve Englebert, 2019, s. 240). Doğal
kaynaklar bakımından zengin olan bölgenin ihracattan elde ettiği gelirler çok
sık dalgalanan emtia fiyatlarına paralel olarak değişkenlik gösteriyor. Afrika
ülkelerinin yapamadığı önemli bir şey var: Doğal kaynaklardan elde edilen
gelirleri ekonominin dönüşümünde, özellikle sanayileşmesinde, kullanmak (Dunn
ve Englebert, 2019, s. 240). Burada haklı olarak aklınıza şöyle bir soru
gelebilir: Dünyada zengin kaynaklara sahip olan her ülke kaynak laneti sorununu
yaşıyor mu? Buna cevap olarak hayır diyebiliriz. “Açık bir şekilde, güçlü ve
meşru siyasi ve ekonomik kurumları olan ülkelerin kaynak donatımından korkacak
bir şeyi yok.” (Dunn ve Englebert, 2019, s. 243). Mesela Norveç gibi bir ülke,
zengin petrol kaynaklarına sahip olmaktan zarar görmüyor (Dunn ve Englebert,
2019, s. 243). Takdir edersiniz ki, Afrika’da güvenilir ve düzgün işleyen
kurumlar, oturmuş bir bürokrasi ile mülkiyet hakları olmadığı için burası
kaynak lanetine elverişli bir bölge..
Sağlık
Afrika,
sağlık açısından değerlendirildiğinde dünyanın en çok can çekişen yerlerinden
biri. Başka bölgelerde çözümü çok basit gibi görülen sıtma hastalığı, Afrika’da
çok büyük bir sorun. Öyle ki, bir ülkenin yıllık büyümesini %1.3 oranında
azaltabiliyor ve bazı ülkelerde sıtma nedeniyle hastaneye giden insanların
bütün hasta kabulleri içindeki oranı %30 veya %50 olabiliyor (Dunn ve
Englebert, 2019, s. 245). Kızamık ve nehir körlüğü gibi hastalıklar aşı
kampanyaları sayesinde eskisi kadar öldürücü olmasa da, bölgede çok daha ciddi
hastalıklar hâlâ oldukça yaygın (Dunn ve Englebert, 2019, s. 245). HIV adı
verilen bir virüsün neden olduğu AIDS hastalığıyla 2010’lu yıllarda bölgeyi
kasıp kavuran ebola, kıtayı pek çok açıdan olumsuz etkiliyor. Yenidoğan ya da
çocuk ölüm oranları da, eskiye oranla gelişme olsa da, yüksek seviyelerde
seyrediyor.
Afrika’nın Ekonomik Profili
Daha
önce de bahsettiğimiz gibi, sanayileşememe, çoğu Afrika ekonomisinin en mühim
sorunlarından biri. Ülkelerin ekonomileri maden çıkarma faaliyetleri ve tarıma
dayanıyor. Bununla birlikte, tarım küçük hane halkı üreticilerine dayanıp
makineleşme ve sulama imkanları yeterince olmadığı için düşük bir verimlilik
var (Dunn ve Englebert, 2019, s. 252).
Bölgenin
ekonomisindeki en önemli unsurlardan biri de donör ülkelerden alınan ekonomik
yardımlar. Bunların bölge ekonomilerinin gelişmeleri üzerindeki etkisi
tartışılsa da, bir tür yardım bağımlılığı yarattığı su götürmez bir gerçek
(Dunn ve Englebert, 2019, s. 253). Geçimlerini sağlamakta zorlanan çoğu insanın
olduğu bölgede, kayıt dışı sektörlerde çalışan çok fazla insanın olması da göze
çarpan sorunlardan bir diğeri.
Kötü Politikaların Önemi
Afrika,
global ekonomideki yapısal sorunlardan zarar görse de hükümetlerin ekonomi
politikalarının bunu daha da derinleştirdiği görülüyor (Dunn ve Englebert,
2019, s. 254). 60’lı ve 70’li yıllarda hükümetin ekonomiye daha çok müdahil
olduğunu ve üreticilerle tüketicilerin davranışlarını devlet tarafından dizayn
edilen planlarda kullanmak amacıyla saptırdığını tespit etmek mümkün (Dunn ve
Englebert, 2019, s. 255). O dönemlerde popüler olan Keynesçilik akımının da
etkisiyle, sanayileşme ve gelişmeye devletin piyasaya etkisiyle daha kolay
ulaşılabileceğini düşünenler vardı (Dunn ve Englebert, 2019, s. 255). Bunu
ideolojik olarak destekleyen bir ortam da vardı; Angola, Kongo, Gine ve
Mozambik gibi bazı ülkelerde Afro-Marxism etkiliydi (Dunn ve Englebert, 2019,
s. 255). Ekonomi, gelir vergisinden pek de kazanç elde edilemeyen bir ortamda
şart olarak görülen rant yaratımı için devletin fiyat ve kur manipülasyonları
vb. politikalarla cirit attığı bir alana dönüştü (Dunn ve Englebert, 2019, s.
256). Bir başka deyişle, ‘başlangıçtan itibaren neopatrimonyalizmin finansal
ihtiyaçlarıyla Afrika ülkelerinin ekonomik ve ideolojik bağlantıları arasında
dikkat çekici bir örtüşme oluştu’ (Dunn ve Englebert, 2019, s. 256).
Neopatrimonyalizmin Mali Baskıları, Yapısal Düzenlemeler ve Dış Borç
1980’lerin
başında pek çok Afrika ekonomisini iflasa yaklaştıran neopatrimonyalizmin
yarattığı ekonomik kriz, iki farklı tepkiyi doğurdu: Daha çok devlet
müdahalesini savunan bazı Afrikalılarla, devletin ekonomideki rolünü azaltmak
isteyen neoliberalizmin savunucusu donörler (Dunn ve Englebert, 2019, s. 259).
80’li yıllar, ikinci grubun uyguladığı ekonomik politikalarla yürütüldü.
Dünyanın çoğu yerinde olduğu gibi, Afrika’da da neoliberalizm kazanmıştı. Dünya
Bankası, Afrika’daki ülkelerin ekonomik sorunlarını çözmek için yapısal
düzenleme programları hazırladı ve bu reformların uygulanması karşılığında
krediler vaat etti (Dunn ve Englebert, 2019, s. 260). Sonuç umulduğu gibi
olmadı. “Kendi çöküşlerini getirebilecek politikaları uygulamak istemeyen
Afrikalı yöneticiler, reformları seçici ve neopatrimonyalizmin temel esaslarını
bozmayacak şekilde, vatandaşlarının çıkarlarını büyük ölçüde kurban ederek
uyguladılar” (Dunn ve Englebert, 2019, s. 263). 80’li yıllar, Afrika
ülkelerinin borç ödeyebilme çabaları ve sonsuz pazarlıklarla geçerken, zengin
ülkeler Afrika’daki yerel ilişkilere hakim olan himaye anlayışını yeniden
ürettiler (Dunn ve Englebert, 2019, s. 267).
Yönetim Gündemi ve Siyasi Koşulsallıkların Yükselişi
Dünya
Bankası, 90’lı yılların gelişi ve Soğuk Savaş’ın bitimiyle birlikte Afrika
ülkeleriyle ilişkilerini yeniden gözden geçirdi. Bankanın yeni odağı, Afrika’nın
gelişmesinde yönetimin rolüydü ve banka, Afrika ülkelerine yapılacak
yardımlarda demokrasinin ilerletilmesiyle siyasi koşulsallıkları zorunlu
kılmaya başladı (Dunn ve Englebert, 2019, s. 268). Artık hedef, ‘daha az
devlet’ değil, daha iyi devletti (Dunn ve Englebert, 2019, s. 268). Daha iyi
devletin göstergeleriyse “düzenleyici çevre, mülkiyet hakları, hukukun
üstünlüğü, şeffaflık, hesap verebilirlik ve yozlaşma seviyesiydi” (Dunn ve
Englebert, 2019, s. 270). Bununla birlikte, pratikte Dünya Bankası daha önce de
olduğu gibi baskı altında kalarak Afrika hükümetlerinin performansından
bağımsız olarak onlara kredi sağlamaya devam etti (Dunn ve Englebert, 2019, s.
271). Afrika ülkeleri, kendi siyasi sonlarını getirebilecek reformlara sözde
bağlılık hissetme huyundan vazgeçmiyordu (Dunn ve Englebert, 2019, s. 272).
Büyük Borç Tartışması
Her
ne kadar 90’lı yıllarda Afrika’ya yapılan dış yardım biraz azalsa da, daha önce
de belirttiğimiz gibi Afrika hükümetleri gerekli reformları hayata geçirmese
bile bu yardımlar devam ediyordu. Bu, Afrika’nın dış borçlarının artmaya devam
etmesi demekti. Buna karşı bazı organizasyonlar, Dünya Bankası ve IMF gibi
kuruluşlara borç ertelemesi/rahatlaması konusunda baskılar yapmaya başladılar
(Dunn ve Englebert, 2019, s. 273). Bunun üzerine Çok Borçlu Fakir Ülkeler
İnisiyatifi şeklinde bir yapı oluşturuldu ve dünya genelindeki en fakir 36
ülkenin (30’u Afrika’dan) milyarlarca dolarlık borcu silindi (Dunn ve
Englebert, 2019, s. 273). 90’lı yılların sonlarından itibarense Batı’daki sivil
toplum kuruluşlarının mobilizasyonu ve Milenyum Kalkınma Hedefleri’nin aşırı
fakirlikle savaş misyonu doğrultusunda Afrika’ya yapılan dış yardımlar yeniden
arttı (Dunn ve Englebert, 2019, s. 276). Yeni yardımlar çoğunlukla bütçe
desteği şeklinde gerçekleşti (Dunn ve Englebert, 2019, s. 277). “Yardımlardaki
son gelişmeler, 80’li yıllarda daha az devlet üzerine yapılan vurgudan ve
90’larda popüler olan devleti es geçip sivil toplum kuruluşlarıyla çalışma
çabalarından dramatik biçimde ayrılıyordu” (Dunn ve Englebert, 2019, s. 278).
Yükselen Afrika
OECD’nin
raporuna göre artan emtia fiyatları, yeni partnerlerle artan ticaret, borç
rahatlaması ve bazı ülkelerdeki çeşitlendirme stratejileri Afrika’nın son
dönemdeki ekonomik performansında etkili olan başlıca faktörler (OECD, 2018;
akt. Dunn ve Englebert, 2019, s.280). Özellikle Çin’in kıtayla daha çok
bağlantı kurup ticaret hacmini genişletmesi büyüme adına oldukça değerli.
Bununla birlikte hizmet sektöründe son dönemde yaşanan büyüme ve orta sınıfın
yükselişinin, kıtanın geleceği açısından umut vaat ettiğini düşünüyoruz. Dunn
ve Englebert’e göreyse Afrika ekonomileri belli başlı ürünlere bağımlılığından
ve fiyat dalgalanmalarına karşı savunmasızlığından henüz kurtulamadığı için
‘yükselen Afrika’ ifadesi çok da altı dolu bir ifade değil (Dunn ve Englebert,
2019, s. 286).
ENGLISH VERSION
Mustafa Dumlu
Ömer Faruk Özkılınç
Translator: Ece Filizel
The economic dimensions of
African politics:
Introduction:
Africa… A geography that has been approached by many people, not through reliable,
accurate, and scientific facts, but particular stereotypes; a geography that is
seen to be condemned to backwardness and has been neglected even in academic
fields. This ancient mainland bears significant problems. While some of these
problems are derived from historical and geographical reasons; a significant
portion is related to the inadequate and wrongful policies its rulers
implement. The political failures of the administrations accompany the
involvement of outside actors like the World Bank and the IMF (Dunn &
Englebert 2019: 231). There are some prevailing convictions about the negative,
rather than positive, effects for the continent of the economic aid that’s
given through these agencies. Besides the historical, geographical, and
external factors; the recently voiced “rising Africa” expression deserves to be
examined.
The Economic Consequences
of Slave Trade and Colonization:
It is known that the ensuing slave trade and colonization throughout the
history are quite instrumental in Africa’s problems to this day. Nathan Nunn
discovers that the regions that are poorest today and where the most slave
trade happened were the most developed regions initially(Nunn, 2008; Dunn &
Englebert 2019: 233). This, being a contradictory argument to the slave trade
being prevalent in the least developed areas, is an important analysis. Nunn
also suggests being beyond the reach of permanent peace and in reach of attacks
with the decrease in populations, procreation of today’s weak political models
occur (Nunn, 2008; Dunn & Englebert 2019: 233).
The colonization, succeeding the slave trade, shifted the economy of the
continent from its cores along with the societal negations it produced. It was
an extraverted economic model designed according to colonizers’ needs, based on
the mining industry; a system that redesigned the established collective
trading relations of the continent into a monopoly that was heavily relied on
labor exploitation (Dunn & Englebert 2019: 234). The focal point of the
recent academic research related on this area is the relation between
institutions and colonization. According to researchers like Acemoğlu, Johnson,
and Robinson, in the areas that encountered heavy European settlements and less
adverse health conditions, the development of the property rights also affects
today’s economic performance positively (Acemoğlu etc. 2001; Dunn &
Englebert 2019: 235-236). However; Olsson, who is mindful of the span of the
institutional development, believes because of the short time period colonization
had in Africa, it didn’t accompany positive change (Olsson 2007; Dunn &
Englebert 2019: 236)
Environmental
Adversities: Climate and Geography
Unfortunately,
it would be impossible to say that Africa’s climate and geography are factors
that help its economic development. Extremely high temperatures and highly
volatile rainfall that vary between seasons cause inadequacy in sustenance and
drought that can at times lead to death (Dunn & Englebert 2019: 237). In
addition, this continent that rely its economy on trade with remote countries
isn’t better at its structure of transportation network either. With countries
that lack coastline and wide rivers that are unsuited for transport, leaving
only the roads and transport inherited from colonial times that are in need of
care as an option, it is disadvantageous for many countries in Africa to
transport goods (Dunn & Englebert 2019: 238)
A Special Case in Product
Dependency: Resource Curse
Resource
curse is “the relationship between dependence on commodity exports and poor
economic (and political) performance” (Dunn & Englebert 2019: 240). The revenue attained from
exports varies in parallel to the prices of commodity changes in the regions
that are rich with natural resources. There is something rather important that
African countries can not do: integrating the revenue attained from the natural
resources into the economy, especially industrialization (Dunn & Englebert
2019: 240). Here a justifiable question is formed in our mind: Does every
country which has rich resources have this resource curse? The answer is: no. “Clearly,
countries with strong and legitimate political and economic institutions have
little to fear from resource endowment.” (Dunn & Englebert 2019: 243). For
instance, Norway is not harmed by its possession of rich oil reserves (Dunn
& Englebert 2019: 243). As you see, Africa with its lack of reliable and
organized institutional structure, established bureaucracy, and property
rights, is suitable for resource curses.
Health
Africa,
when assessed in terms of health, is one of the most doomed places on earth.
Malaria which has a very simple solution in other places is a very significant
problem in Africa. Such that, it can affect the annual growth of a country as
much as 1.3% decrease, and in some countries the ratio of the people going to
the hospitals because of malaria to total amount can reach up to 30% or 50%
(Dunn & Englebert 2019: 245). Even though with immunization campaigns
onchocerciasis and measles are not as much lethal as before, lethal diseases
are still common throughout the region (Dunn & Englebert 2019: 245). The
illness called AIDS that is caused by the HIV virus and the Ebola virus that
wreaked havoc in the region in 2010 affect the region negatively. Despite the
decrease in infant and neonatal mortality rates the numbers remain high.
Economic Profile of
Africa
As
mentioned before, lack of industrialization is one of the most significant
problems of most of the economies in Africa. Countries’ economies rely on
mining and agriculture. Furthermore; with the suppliers of agriculture
dependent on small households and the lack of mechanization and irrigation
systems, there occurs low efficiency (Dunn & Englebert 2019: 252). One of
the substantial components of the region’s economy is the economic aid received
from donor countries. Even if the effects of the aids on the developments of countries’
economies, it is undeniable that they create an aid dependency (Dunn &
Englebert 2019: 253). In this region where lots of people are having difficulty
in earning one’s keep, another apparent problem is the abundance of the people
working in the informal sector.
The Importance of Bad
Policies
It can be
seen that the economic policies of the governments deepen the damage Africa
suffers from the structural problems global economy causes (Dunn &
Englebert 2019: 254). It is possible to observe the increase in government
involvement in economy and government tampering with the supplier and consumer
behaviors in accordance with the state designed plans in 60’s and 70’s (Dunn
& Englebert 2019:255). Adding the effects of, then popular, Keynesian economics,
some people believed reaching the goals of industrialization and development
would be easier with state involvement in the market (Dunn & Englebert
2019: 255). There was also a suitable environment that can support these ideas;
in Angola, Congo, Guinea, and Mozambique Afro-Marxist thoughts were powerful
(Dunn & Englebert 2019: 255).
Economy was dominated with price and currency manipulations of the state
for rent seeking behaviors since income tax as a revenue source was unfeasible
(Dunn & Englebert 2019: 256). “There was thus, from the beginning, a
remarkable coincidence between the financial needs of neopatrimonialism and the
economic and ideological commitments of many African countries” (Dunn &
Englebert 2019: 256)
The Fiscal Pressures of
Neopatrimonialism, Structural Regulations, and Foreign Debt
The
economic crisis neopatrimonialism caused by bringign the African economy on the
verge of bankruptcy in the early 1980’s has created two reactions: Africans
supporting more state intervention and donors who defend neoliberalism with
reducing state involvement in the economy (Dunn & Englebert 2019:259). The
80’s were governed by the policies of the latter one. Just like the majority of
the world, in Africa, neoliberalism had won. World Bank has formulated
structural reform programs for solving economic problems of African countries
and promised loans in return for their adoption (Dunn & Englebert 2019:
260). The results were not as they were hoped to be. “Unwilling to adopt
policies that would bring about their downfall, African rulers selectively
implemented adjustment programs in a manner that preserved essential features
of the neopatrimonial system, while largely sacrificing the interest of their
population” (Dunn & Englebert 2019: 263). While the 80’s were passing
through with African countries’ efforts of paying back loans and endless
negotiations, rich countries reproduced the notion of patronage which dominates
the regional relations (Dunn & Englebert 2019: 267).
Polity Agenda and Rise of Political Conditions
In the
90’s with the end of Cold War, World Bank reconsidered its relationship with
African countries. The new focus of the bank was the government’s role in the
development of Africa; with respect to this new perspective, the bank started
to impose some constraints and conditions for improvements of democracy (Dunn
& Englebert 2019: 268). The new goal was not ‘less state’, but ‘a better
state’ (Dunn & Englebert 2019: 268). The indicators for a better state were
“measures of regulatory environment, property rights, rule of law,
transparency, accountability, and corruption” (Dunn & Englebert 2019: 270).
However in practice, World Bank, being under pressure, still kept funding and
loaning credits to African countries independent of their performance (Dunn
& Englebert 2019: 271). African countries wouldn’t renounce the policies
that could potentially destroy them politically (Dunn & Englebert 2019:
272).
The Grand Debt Dispute
Even
though the foreign aid amount decreased a little in the 90’s, as mentioned
before the aids kept coming despite the fact that reforms were not carried out.
This meant the external debt of Africa kept increasing. In response, some
organizations started to put pressure on the World Bank and the IMF for debt
relief/extension (Dunn & Englebert 2019: 273). Heavily Indebted Poor
Countries Initiative was formed and world’s poorest 36 countries’ -30 of them
from Africa- millions of dollars worth debts were waivered (Dunn &
Englebert 2019: 273). Though, foreign aid to Africa increased since the end of
the 90’s through mobilization of NGOs and in accordance with the mission of
fighting with poverty of Millennium Development Goals (Dunn & Englebert
2019: 276). New aids were carried out mostly in the form of budget supports
(Dunn & Englebert 2019: 277). “Recent developments in aid thus depart
dramatically from the emphasis on “less state” of the 1980s and from the
attempts to bypass the state and work with NGOs that were popular in the 1990s”
(Dunn & Englebert 2019: 278).
Rising Africa
The rising commodity
prices according to OECD reports, development of trade with new partners, debt
reliefs, and diversification strategies some countries are some factors that
have an effect on the recent economic performance of Africa (OECD 2018; Dunn
& Englebert 2019: 280). Especially China escalating its relations with the
continent and expanding its trade volume is a significant factor which deserves
mentioning. Along with these, the growth of the service sector and the rise of
the middle class recently give hope for the future of the continent. According
to Dunn and Englebert, however, because of African economies’ dependence on
certain goods and defenselessness against volatilities the term “rising Africa”
is devoid of its meanning (Dunn & Englebert 2019: 286).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder